4.-7.8.2016, Helsinki

Machine Dance

Finnish Championship of Machine dance is held at Assembly Summer 2016. Rules are unfortunately only in Finnish.

The machine dance area (on Sponsors area) is open on every day of Assembly except for Sunday. The timetable is as follows.

Thursday: from 6 PM to 11 PM.
Friday: from 2 PM to 11 PM
Saturday: from 2 PM to 0 AM

The High category competition, with more difficult songs, is on Friday, starting at 5 PM. Finals on this category are held approximately from 7.30 PM until 8.30 PM.

The Low category competition, with a bit easier songs, is on Saturday, starting at 2 PM. Finals on this category are held approximately from 6.30 PM until 8 PM.
 

Tanssipelaaminen

Tanssipelaaminen on laji, jossa harrastaja liikuttaa kehoaan musiikin tahdissa tietokoneen antamien ohjeiden mukaisesti. Peli näyttää tietokoneen tai pelikonsolin ruudulla askelsarjoja, jotka pelaajan tulee astua tanssialustallaan. Pelin näyttämät askelkuviot on suunniteltu taustalla soivan musiikin rytmien mukaan, joten peliä pelatessa pelaajan tulee sekä lukea askelkuvioita ruudulta että kuunnella musiikkia rytmissä pysyäkseen. Kehittynyt rytmitaju tai kehon koordinaatiokyky ei todistetusti ole tarpeen lajin aloittamiseksi, vaan ne kehittyvät pelitaitojen myötä.

Tanssipelaaminen on Suomessa nykyisin virallinen tanssi- ja urheilulaji, sekä kansainvälisesti International Dance Organisation IDO:n hyväksymä street-tanssi. Lajin aloittaminen on helppoa ja halpaa, mutta huipputason pelaajaksi kehittyminen vaatii vuosien harjoittelun. Suurin osa harrastajista ei pyrikään kovalle kilpailutasolle, vaan harrastaa tanssipelaamista kotona, kaveriporukoissa tai arcadelaitteilla huvin ja seuran vuoksi. Tanssipelejä on Suomessa tarjolla myös kouluilla, nuorisotiloissa ja tulevaisuudessa myös kuntosaleilla, sillä lajin on todettu innostavan aivan uusia ihmisryhmiä liikunnan pariin.

Tanssipelit kuuluvat yhtenä osana laajaan rytmipelien joukkoon. Monet tanssipelaajat harrastavat myös muita tarjolla olevia rytmipelejä, ja useille rytmipelit ovatkin ennemminkin elämäntapa kuin pelkkä harrastus. 

SM-KILPAILUJEN SÄÄNNÖT

Ilmottautuminen

Yleistä

  • Säännöt noudattavat isolta osin EM-kilpailujen sääntöjä: https://www.dropbox.com/s/1awl0jf5mrladxv/EC2016-rules.pdf?dl=0 
  • Mukana ei kuitenkaan ole Double-pelimuotoa. Osakilpailujen vaikeustasot eroavat myös EM-kisoista. Mahdolliset tasapelit osakilpailujen jälkeen turnauspisteissä ratkotaan myös eri lailla: ottelun avulla

Karsinnat

  • Kummassakin osakilpailuissa pelataan kolmen kappaleen karsintakierros. Low’ssa karsintakierroksen vaikeustasot ovat 9–10–11 ja High’ssa ne ovat 13–14–15. Mikäli pelaaja ei High-osakilpailussa pääse läpi aikaisempaa kappaletta, hän ei pääse enää yrittämään seuraavaa vaikeustasoa.
  • Karsintakierrosten aikana jokaisella pelaajalla on mahdollisuus valita yksi neljästä satunnaisesti valitusta kappaleesta jokaiselta vaikeustasolta.
  • Pelaajien tuloksia verrataan toisiaan vastaan ja jokaisesta voitetusta kanssakisaajasta pelaaja saa yhden karsintapisteen. Sillä ei ole merkitystä, vaikka pelaajat olisivat pelanneet samalta vaikeustasolta eri kappaleen.
  • Low-osakilpailussa DE-brackettiin pääsee mukaan kisaamaan 16 parasta pelaajaa.
  • High-osakilpailussa SE-brackettiin pääsee mukaan kisaamaan 4 parasta pelaajaa.

Karsintavaihe

  • DE-bracketin alkupään ottelut pelataan BO3 (best-of-3) periaatteella. Jokaisesta voitetusta kappaleesta saa yhden (1) pisteen ja kun pelaajalla on kaksi (2) pistettä, hän etenee kaaviossa. Tasatuloksista kumpikaan pelaaja ei saa pisteitä. 
  • Otteluissa on aina mukana neljä (4) eri vaikeusastetta. Low’ssa ne ovat 9–10–11–12 ja High’ssa 13–14–15–16. 
  • Kappaleet valitaan EM-kilpailuista tutulla random-veto-pick-järjestelmällä. (Ensiksi jokaisesta vaikeustasosta arvotaan mukaan 4 kappaletta. Tämän jälkeen kumpikin pelaaja saa bännätä yhden kappaleen jokaiselta vaikeustasolta, minkä jälkeen molemmat pelaajat saavat valita yhden kappaleen, joka pelataan. Viimeinen mahdollisesti ratkaiseva kappale valikoituu satunnaisesti edellä mainitusta kappalevalikoimasta.)
  • Low-osakilpailussa siirrymme DE:stä SE:hen siinä vaiheessa, kun pelaajia on jäljellä enää neljä: kaksi voittajien puolella ja kaksi häviäjien puolella. Nämä pelaajat paritetaan toisiaan vasten karsintapisteiden mukaisesti niin, että paremmin menestynyt voittajalohkolainen kohtaa huonommin menestyneen häviäjälohkolaisen.

Finaalit

  • Pronssi- ja kultaottelut pelataan BO5-järjestelmällä (best-of-5). Kumpikin pelaaja saa valita yhden kappaleen ja loput kolme valikoituvat edellä mainitun random-veto-pick-järjestelmän avulla rajatusta kappalevalikoimasta. 

Turnauspisteet

  • Pelaajat saavat kummastakin osakilpailuista pisteitä seuraavan kaavan mukaan: 1 + [osakilpailussa voitettujen pelaajien lukumäärä]. Mikäli turnauspisteet ovat tasan molempien osakilpailujen jälkeen (sijat 1–3), pelataan ylimääräinen ottelu näiden pelaajien välillä käyttäen vaikeustasoja 11–12–13–14.